Codziennej gimnastyce ogólnorozwojowej

Gimnastyka wspomaga sprawność i zaspokaja potrzebę ruchu wykorzystując naturalną aktywność każdego dziecka. Gimnastyka ogólnorozwojowa w Słodziakach organizowana jest w formie: ćwiczeń równowagi, zabaw skocznych i bieżnych, rzucania, wspinania, turlania, celowania, toczenia, chwytania, skłonów, wymachów…

Zajęciach edukacyjnych

Są to zabawy, w których dzieci zdobywają i doskonalą umiejętności spostrzegania, nazywania, kategoryzowania, różnicowania, poszerzają słownictwo, ćwiczą mowę i myślenie. Zajęcia oparte są na rozmowach z dziećmi, czytaniu książek, opowiadaniach, wierszach, zagadkach, ilustracjach.

Rytmika prowadzona przez wokalistkę, autorkę tekstów dla najmłodszych Ciocię Agę, czyli Agnieszkę Sadowską ze szkoły muzycznej KeySchool.pl

Uwielbiane przez dzieci zabawy z rytmem, stymulują wiele aspektów rozwoju. Rozwijają świadomość ciała i przestrzeni, które szczególnie intensywnie rozwijają w okresie wczesnego dzieciństwa i są podstawą kształtowania się kluczowych czynności psychoruchowych takich jak mowa, czytanie, pisanie i liczenie. Ciocia Aga to energiczna, pełna pozytywnej energii i uśmiechu, kochająca muzykę i dzieci wyjątkowa postać. Głównie skupia się na zabawach ruchowych i umuzykalniających ze śpiewem, ćwiczeniach słuchowych rozwijających wrażliwość na tony i dźwięki, ćwiczeniach rytmicznych: klaskanie, tupanie w rytm melodii.

Zabawach rytmiczno-muzycznych z piosenkami

W Słodziakach proponujemy dzieciom m.in.:, gry na prostych instrumentach (np. cymbałki, bębenki, grzechotki); proste zagadki muzyczne; słuchanie dźwięków z otoczenia; zabawy w naśladowanie dźwięków; zabawy taneczne; słuchanie muzyki relaksacyjnej; zabawy z chustą Klanza czy uwielbiany przez maluchy taniec do piosenek z pokazywaniem.

Zabawach na świeżym powietrzu

To głównie zabawy na naszym żłobkowym placu zabaw. Dzieci czują się na nim swobodnie i bezpiecznie, sami wybierają czym chcą się bawić pod bacznym okniem naszych opiekunów.

Zajęciach rozwijających motorykę małą i dużą

Motoryką małą nazywamy sprawność dłoni i palców, motoryką dużą sprawność fizyczną całego ciała. Zajęcia jakie proponujemy naszym Słodziakom, by rozwijać motorykę małą to np.: rysowanie, lepienie z ciastoliny, różnych mas plastycznych; chwytanie przedmiotów, przelewanie, przesypywanie np. kaszy z miski do miski za pomocą drewnianej łyżki, zabawy pipetą, zapinanie guzików, zapinanie/rozpinanie zamków; nawlekanie dużych korali na sznurek, pomponiki, kamyczki albo kasztany do układania, przekładania, klasyfikowania np. wg koloru. Zajęcia jakie proponujemy Słodziakom, by rozwijały motorykę dużą to np.: bieganie, skakanie, pokonywanie przeszkód, gra w piłkę, zabawy równoważne, w których ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, związane z rzutem, celowaniem i wiele, wiele innych.

Zabawach manipulacyjnych, konstrukcyjnych, plastycznych

Jedne z ulubionych czynności dzieci podczas tzw. zabaw swobodnych. Pobudzają wyobraźnię i pomysłowość, ćwiczą sprawność manualną, rozbudzają kreatywność dzieci, doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy oraz uczą panowania nad własnym ciałem. Głównie proponujemy dzieciom konstruowanie i budowanie z klocków; Łączenie elementów; Otwieranie, zamykanie. Dzieci mają do wyboru różne rodzaje zabawek: klocki Lego Duplo, klocki drewniane, klocki z miękkiej pianki, klocki przezroczyste- z kolorowymi szkiełkami w środku aż po klocki typu „wafle”. Te większe i te mniejsze.

Nauce higieny, kultury osobistej, stopniowym usamodzielnianiu się np. podczas jedzenia

W Słodziakach wiemy, że mycie rąk to podstawa higieny. Myjemy rączki przed i po każdym posiłku oraz po powrocie ze spaceru/pobycie na placu zabaw. Uczymy dzieci mycia zębów. Mówimy: proszę, przepraszam, dziękuję zarówno do dzieci jak i osób dorosłych. Dzieci najlepiej uczą się przez naśladowanie. Pozwalamy dzieciom jeść samemu, jeśli wykażą taką ochotę. Pomagamy, gdy jest potrzeba.

Czytaniu bajek, oglądaniu książeczek

W Słodziakach wiemy, że czytanie książek dzieciom wywiera korzystny wpływ na rozwój słownictwa. Zarówno bierną znajomość słów- ich rozumienie, jak i czynną – używanie słów w wypowiedzi. Czytanie oddziałuje także na emocje i zachowanie, stymuluje zrównoważony rozwój naszych maluszków. Mamy pokaźnych rozmiarów żłobkową biblioteczkę, w której systematycznie wymieniamy książeczki. Dla najmłodszych czytelników preferujemy te z twardą okładką, dla dzieci starszych powoli wprowadzamy z papierowymi kartkami. Na naszych półkach króluje „Pucio”, „Kicia-Kocia”, seria o „ulicy Czereśniowej”, seria książeczek z „Akademii Małego Dziecka”, „Naciśnij mnie”, „Nawet nie wiesz, jak bardzo cię kocham” i wiele, wiele innych wartościowych książeczek.

Zajęciach relaksacyjnych, masażykach, słuchaniu muzyki dziecięcej i poważnej

Techniki relaksacyjne jak i masażyki pomagają uspokoić i wyciszyć dziecko, wpływają na koncentrację uwagi, pomagają pokonać stres. Proponujemy dzieciom relaksację z wykorzystaniem np. tekstu o misiu. Dzieci dzięki tej relaksacji odpoczywają i jednocześnie mają poczucie, że uczestniczą w fajnej zabawie. Przykładowa treść wierszyka: „Miś leży w łóżeczku i myśli sobie – czuję, jak moja lewa noga staje się ciężka, jest już bardzo ciężka. Jest już tak ciężka jak duży kamień na drodze. Jest już tak ciężka, że nie mego jej podnieść. (....) Oddycham równo i spokojnie. Nóżki też są już leniwe. Najpierw prawa nóżka staje się ciężka, coraz cięższa…”

Zabawach tematycznych

Są to m.in. zabawy naśladowcze w kącikach tematycznych/odgrywanie ról – zabawa w gotowanie, w dom, sklep, żłobek, warsztat samochodowy itp. Zabawy tematycznie uspołeczniają i pobudzają wyobraźnię.

Zajęciach sensorycznych

Naszym podopiecznym proponujemy zabawy dostarczające różnorodne doznania sensoryczne, stymulujące różne zmysły: wzrok, słuch, smak, dotyk, zmysł równowagi. W trakcie zajęć poznajemy nowe zapachy, kształty, kolory, faktury materiałów

Zajęciach sensoplastycznych

Korzystamy z naturalnych materiałów (np. papier, gałązki, szyszki, kwiaty, piórka, tkaniny). Chętnie używamy w zabawie produktów spożywczych, np. barwimy ryż, przesypujemy kasze, dotykamy fasoli, mieszamy mąkę z wodą, ugniatamy masę solną i in. Korzystamy również z odpowiednich do wieku żłobkowego pomocy edukacyjnych (np. stolik świetlny, puszki szmerowe, woreczki zapachowe, butelki sensoryczne). Samodzielnie wykonujemy pomoce lub wybieramy gotowe – tylko te estetyczne i dobrej jakości.

Eksperymentach, doświadczeniach dla Dzieci

Głównie proponujemy naszym Słodziakom: spacery po okolicy i poszukiwanie „leśnych” skarbów (kwiaty, liście, szyszki, kasztany). Obserwowanie i opisywanie zjawisk oraz zmian zachodzących w przyrodzie (deszcz, śnieg, tęcza, słońce, mgła). Organizujemy także doświadczenia i eksperymenty pozwalające na bliższe poznanie świata z wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi, np. eksperyment typu „burza śnieżna w butelce” z wykorzystaniem oliwki dla dzieci, odrobiny białej farby plakatowej, brokatu i tabletki musującej. Zabawy zaspokajają naturalną ciekawość świata i dziecięcą potrzebę poznawania otaczającego je świata. Pozwalają dziecku w przyjemny sposób odkrywać i uczyć się.

Język angielski

Na co dzień towarzyszy nam podczas śpiewania piosenek, krótkich wyliczanek czy prostych wierszyków. Cyklicznie odwiedza nas Wujek Trevor i prowadzi wyjątkowy i starannie uporządkowany program nauki języka angielskiego dla dzieci (0,9m-6l.) z wykorzystaniem elementów muzyki na żywo.

Zajęcia prowadzi Irlandczyk MrMelody, muzyk z 20-letnim stażem i wykwalifikowany nauczyciel TEFL. Przy pomocy swojego pomocnika: Pacynki MrMelody Junior wprowadza dzieci w świat języka angielskiego poprzez wykorzystanie muzyki. Poza angielskim, dzieci poznają nowe instrumenty.


Organizujemy także:

  • Spotkania z zaprzyjaźnionymi zwierzętami: alpakami, psami, królikami,

  • Spotkania warsztatowe z udziałem rodziców (Dzień Mamy i Taty),

  • Imprezę dla dzieci z okazji Dnia Dziecka (prywatny „słodziakowy” dmuchaniec, bańki mydlane te duże i te małe, animacje, lody/popcorn),

  • Wizytę Zajączka Wielkanocnego, wizytę Św.Mikołaja,

  • Bale przebierańców: zabawę andrzejkową i zabawę karnawałową,

  • Urodzinki dla dzieci. Starannie przygotowana imprezka urodzinowa w żłobku (balony, kolorowy napis urodzinowy, serwetki i prezent dla solenizanta/-tki).

Posiłki w Słodziakach to nie tylko zdrowe, pełnowartościowe jedzenie pod względem składników mineralnych i substancji odżywczych zaplanowane przez technika technologii żywienia, ale również codzienna okazja do wspierania samodzielności i poczucia własnej wartości dzieci. Uznajemy, że jedzenie jest przyjemnością, a każdy posiłek można celebrować i cieszyć się wspólnym biesiadowaniem. Zachęcamy dzieci do samodzielności w jedzeniu, decydowania o tym co i w jakiej ilości znajdzie się na ich talerzach. Jesteśmy uważni na potrzeby dzieci – pozwalamy im decydować, czy chcą coś zrobić samodzielnie, czy skorzystać z czyjejś pomocy. Oferujemy pełne wyżywienie dostarczane przez firmę cateringową "ART-CATERING" z Tarnowa Podgórnego. Uwzględniamy również specjalne diety dzieci, które nie mogą spożywać standardowych posiłków. W razie nieobecności dziecka w żłobku, rodzice mogą odwołać posiłki i opłata za ten dzień nie będzie pobierana.
Sen to możliwość regeneracji sił. Wiele dzieci w żłobku potrzebuje jeszcze takiej formy odpoczynku w ciągu dnia. Zasypiamy około 11:30. Ale odpoczywać można również polegując na poduchach lub na dywanie, oglądając książeczkę lub układając puzzle. Sen to możliwość, nie obowiązek. Stwarzamy możliwości wyciszenia i odpoczywania zawsze wtedy, kiedy ktoś tego potrzebuje.
Lubimy wychodzić na dwór. Nasz duży ogród pozwala nam zażyć więcej ruchu i łyknąć świeżego powietrza. Są takie sytuacje, kiedy nie wychodzimy na dwór (np. kiedy jest smog), ale jest też wiele takich dni, kiedy zabawa od rana do popołudnia odbywa się na dworze. Zawsze prosimy rodziców o odpowiednie do pogody ubranka (np. czapka z daszkiem, kalosze, rękawiczki czy nieprzemakalne spodnie) i z werwą ruszamy do ogrodu!
W żłobku pomagamy uczyć dzieci korzystać z nocnika lub toalety. Niczego nie przyspieszamy i zawsze współpracujemy z dzieckiem i jego rodzicami. Zdobywanie nowych umiejętności w tym obszarze wymaga uszanowania intymności dziecka, jego indywidualnego rozwoju oraz zajmuje nieco czasu.